Bridgestone World Solar Challenge 2019

Het Agoria Solar Team nam in oktober voor de allereerste keer de wereldtitel mee naar huis. Het team heeft 15 maanden lang gewerkt aan de BluePoint, de zonnewagen waarmee ze deelnamen. Het werd snel duidelijk dat het een challenge was en geen race, zelfs enkele ervaren teams haalden niet de finish. Lees hieronder hoe onze studenten van de KU Leuven dankzij een slimme strategie en een gedurfd ontwerp de wereldbeker mee naar België namen.

Eerste wereldbeker

Het Belgische team kan met hun achtste deelname de wereldbeker mee naar huis nemen. ‘Het is echt een ongelooflijk gevoel om hier nu te staan aan de finishlijn, als wereldkampioen!’ vertelde teamleider Willem-Jan Claes. Tijdens de voorlaatste racedag werd al duidelijk dat het een nek-aan-nek race zou worden. Onze Belgen konden dankzij een slimme racestrategie hun tijdsverschil van 43 minuten zo goed als wegwerken. De studenten van de KU Leuven hebben hun hoofd niet laten zakken. Het team nam ongeveer 250 kilometer voor de finish de eerste plaats in. ‘We hebben deze keer gefocust op de betrouwbaarheid en afwerking van de wagen, en dat loonde in deze race’ gaat Willem-Jan verder. Dat het WK zo spannend was, komt doordat de verschillende zonnewagens zeer sterk op elkaar lijken en de strategie van de teams gelijkaardig was. Dit veroorzaakte dat de teams hun wagen tot de limiet moesten drijven. Enkele teams gingen ook over deze limiet, wat zware gevolgen had. Door de vele testkilometers van de BluePoint, wist het Agoria Solar Team exact waar hun limiet lag en konden ze op die manier als eerste de finishlijn in Adelaide bereiken.

Zeilen op hoge snelheid

Het team had een geheim wapen ten opzichte van hun concurrenten. De studenten van de KU Leuven hebben namelijk verder geoptimaliseerd aan hun systeem om te zeilen op de wind, tot stand gebracht door talloze diepgaande aerodynamische simulaties uitgevoerd in Ansys Fluent (gesponsord door CadCorner). Een zonnewagen wordt zo licht mogelijk gemaakt om efficiënter te zijn. Dit kan er wel voor zorgen dat door hoge zijwind de wagen kan gaan zwalpen op de weg. Als dit gebeurt moeten de zonnewagens vertragen om stabieler te rijden. “Doordat ik de wagen met de neus in de wind kan richten, voel ik de zijwind minder en kan ik stabiel rijden”, vertelt Nelis Geurts, piloot. “We krijgen dan ook nog een extra duwtje in de rug”, gaat Nelis verder. Het team is ervan overtuigd dat dit voordeel een belangrijke bijdrage had in de overwinning.

Wat nu?

Het verhaal stopt hier uiteraard niet! Het team is intussen weer volop aan de slag met een rekruteringscampagne om de volgende generatie wereldkampioenen te vinden. De komende maandag zal de BluePoint ook worden tentoongesteld op allerlei publieke events, zoals de Brussels Motor Show in januari, maar ook events van de parterbedrijven. Zo zal de wagen ook aanwezig zijn op onze eigen Industrial Innovation Events.